El rei emèrit diu que viatjarà “amb freqüència” a Espanya de visita i que s’allotjarà en una “residència privada”.
Juan Carlos I prefereix la seva nova vida a Abu Dhabi que tornar a Espanya, el país que va regnar i defraudar alhora. Després que la fiscalia arxivés totes les investigacions malgrat confirmar irregularitats fiscals, el rei emèrit ha anunciat que, de moment, es queda a viure al golf pèrsic, però que tornarà a Espanya amb freqüència. L’exmonarca ho ha traslladat al rei Felipe en una carta que la casa reial ha fet pública a través d’un comunicat. L’actual cap de l’Estat diu que respecta i comprèn la voluntat del seu pare, i la Moncloa, que coneixia la decisió, no ha fet comentaris.
Prefereixo, en aquest moment, per raons que pertanyen a la meva vida privada i que només m’afecten a mi, continuar residint de forma permanent a Abu Dhabi, on he trobat tranquil·litat, especialment per a aquest període de la meva vida, ha explicat Joan Carles en la carta que li ha enviat a Felip VI. Com és natural, tornaré amb freqüència a Espanya, la qual sempre porto al cor, per visitar la família i amics, afegeix. L’exmonarca admet la transcendència de tot el que ha passat en els últims anys, que emmarca en la seva vida privada i que lamenta sincerament. A més, Joan Carles afirma que, quan torni a Espanya, viurà en una residència privada.
Amb aquesta decisió, l’emèrit i la Zarzuela mantenen el distanciament que van iniciar el març de 2020, quan Felipe li va retirar a Juan Carlos l’assignació i va renunciar a la seva herència. Coincidint amb el decret de l’estat d’alarma, el rei sortia al pas de les informacions que el vinculaven també a ell amb la Fundació Lucum, a través de la qual el seu pare havia gestionat els 65 milions d’euros que va rebre de l’Aràbia Saudita el 2008. Felip VI es va voler blindar encara més amb l’exili de Juan Carlos l’agost de 2020 i va agrair la seva fugida.
Ara l’ex cap d’estat diu que vol culminar aquesta etapa de la seva vida a Abu Dhabi. Tot i que no tanca la porta que en un futur pugui acabar tornant, reitera que, si ho fes, organitzaria la seva vida personal i el seu lloc de residència en àmbits de caràcter privat per continuar gaudint de la privacitat més gran possible. És a dir, tanca el debat de si viuria a la Zarzuela si decidís tornar a Espanya. És un pas més en el camí de Felipe VI de desempallegar-se del passat tèrbol del seu pare, ja que malgrat l’arxiu de les diligències la Fiscalia va admetre que l’emèrit hauria comès delictes pels negocis a l’estranger. Han estat la prescripció dels delictes, la inviolabilitat que reconeix la Constitució i les regularitzacions amb Hisenda el que han salvat Juan Carlos I d’una querella, de la qual personalment, dubto que s’hagués dut a terme.
Patrimoni Nacional, l’organisme adscrit al ministeri de la Presidència és qui afronta econòmicament els viatges i el sou de tres assistents que l’emèrit té a Abu Dhabi i que s’alternen cada mes, tal com va explicar elDiario.es fa un any. De tota manera, el cost que han suportat les arques públiques des que l’emèrit va marxar és una incògnita i el govern espanyol el manté en l’opacitat. La llei de transparència preveu excepcions a l’hora de donar informació, com ara tot allò que pugui afectar la seguretat pública i les relacions exteriors, per exemple. Amb la decisió de Juan Carlos I de quedar-se a Abu Dhabi, s’allargaran, doncs, les despeses que l’Estat té per la vida de l’emèrit a l’estranger.
Què en pensen vostès, benvolguts lectors? Amb una fortuna estimada de 2.000 milions d’euros, segons va publicar el New York Times, l’estat ha de continuar fent-se càrrec d’aquestes despeses? Un home que va accedir al càrrec de rei gràcies a Franco? Que s’ha aprofitat d’ell per enriquir-se i defraudar, eludint pagar impostos, a la hisenda del seu propi país?
Poden veure si ho desitgen, la carta que Juan Carlos va enviar al seu fill i actual cap d’estat a continuació.
Carta de Juan Carlos I a Felipe VI
Majestad, querido hijo:
En agosto de 2020, guiado por el convencimiento de prestar el mejor servicio a España y a todos los españoles, a sus instituciones y a ti como Rey, te comuniqué mi decisión de trasladarme fuera de España, para facilitar el ejercicio de tus funciones. Desde entonces, he residido en Abu Dabi, lugar al que he adaptado mi forma de vida y al cual agradezco enormemente su magnífica hospitalidad.
Conocidos los Decretos de la Fiscalía General del Estado, por los que se archivan las investigaciones de las que he sido objeto, me parece oportuno considerar mi regreso a España, aunque no de forma inmediata. Prefiero, en este momento, por razones que pertenecen a mi ámbito privado y que solo a mí me afectan, continuar residiendo de forma permanente y estable en Abu Dabi, donde he encontrado tranquilidad, especialmente para este período de mi vida. Aunque, como es natural, volveré con frecuencia a España, a la que siempre llevo en el corazón, para visitar a la familia y amigos.
Me gustaría así culminar esta etapa de mi vida desde la serenidad y la perspectiva que ofrece el tiempo transcurrido. Como bien sabes, en 2019 te comuniqué mi voluntad de retirarme de la vida pública, y así lo seguiré haciendo. En este sentido, tanto en mis visitas como si en el futuro volviera a residir en España, es mi propósito organizar mi vida personal y mi lugar de residencia en ámbitos de carácter privado para continuar disfrutando de la mayor privacidad posible.
Soy consciente de la trascendencia para la opinión pública de los acontecimientos pasados de mi vida privada y que lamento sinceramente, como también siento un legítimo orgullo por mi contribución a la convivencia democrática y a las libertades en España, fruto del esfuerzo y sacrificio colectivo de todos los españoles.
Siempre que te parezca bien, es mi deseo que hagas pública esta carta, para conocimiento de todos los españoles y en la fecha que estimes oportuna.
Con mi lealtad, cariño y el orgullo inmenso que siento por ti.
Aquest enganyabobos i embaucador i un principal pocavergonya no és més que la mostra feacent del païs on els catalans hi estem atrapats. A Ñ hi ha de tot, faltaria més, però el moll de l’òs és aquesta fantasmada de vivales malparits.