El govern d’Espanya ha trigat molt poc per valorar l’acord per formar govern a Catalunya. La primera a fer-ho ha estat Nadia Calviño, vicepresidenta i una de les ministres més conservadores del govern de Sánchez. En la seva línia, Calviño ha desitjat un Govern “constructiu i cooperatiu” i que treballi amb el govern espanyol per “aconseguir millors resultats pels ciutadans catalans i de la resta d’Espanya”. El ministre de Transports, José Luis Ábalos, ha valorat negativament l’acord, però ha mantingut la porta oberta al diàleg amb ERC.
El ministre de Política Territorial i l’únic català que ocupa un càrrec ministerial, Miquel Iceta, va declarar el següent: Amb el PP de Rajoy Espanya va estar a punt de trencar-se, amb el PSOE en canvi, s’ha trencat l’independentisme. Ara ha defensat un govern “estable pel conjunt dels ciutadans de Catalunya” i ha fet una crida a retornar al “camí del diàleg”.

Totes aquestes afirmacions queden molt bé, però jo insisteixo en la pregunta que dóna títol a aquest article. A tal efecte voldria assenyalar els maltractaments que fins ara rep Catalunya de l’Estat espanyol. Per poc que s’analitzi es detecta una constant intenció d’anul·lar Catalunya en la seva història, cultura, valors, llengua. Però això afecta també a l’Estat espanyol, en la seva economia i desenvolupament. Hi ha proves d’això.
Vull agrair a l’amic Paco Martínez la seva gentilesa en permetre utilitzar el seu article, publicat a El Republicà, fent alguna modificació o incorporant alguns comentaris per la meva part. A causa de la llarga extensió de l’article serà publicat en dues entregues.
Aquests són els temes plantejats.
SEAT va ser una concessió de Franco?
Es parla sovint d’aquesta fàbrica creient que va ser una concessió de Franco a Catalunya. No és cert. Franco la volia a Madrid. Els italians, amb criteri empresarial, van dir que a Barcelona per raons logístiques. Es va instal·lar la fàbrica a Catalunya, però la seu social a Madrid. Ja llavors el PIB de Madrid es beneficiava de l’efecte seu. Els alemanys la van traslladar a Barcelona. Felipe VI, segons es va dir, va pressionar perquè tornés a Madrid. Per què? SEAT fabricarà cotxes elèctrics. Vol la fàbrica de bateries a prop, però l’Estat no la vol a Catalunya.

Un aeroport no internacional
Aeroport de Barcelona. S’ha situat entre els de major creixement d’Europa. Però depèn d’AENA. L’Estat no permet que sigui un centre de connexió internacional. Obliga a passar per Madrid. Qui vulgui vols directes internacionals a o de Barcelona ha d’obtenir permís. Comparar les inversions de l’aeroport de Barajas amb el de Barcelona causa enrogiment.
Per què el port de Barcelona dóna els seus beneficis?
Al Port de Barcelona passa el mateix. Alt creixement. El primer d’Europa en creuers. Triat per les primeres empreses de transport de contenidors xineses per a evitar donar la volta a la península. Això exigia connexió ferroviària (eix mediterrani amb ample europeu) però l’Estat no la construeix. S’obliga al fet que el 50% dels seus beneficis vagin als ports que li fan la competència. València rep importants inversions per a duplicar la seva capacitat i competir directament amb el de Barcelona. Cal dir que si es fes la connexió que demanen les empreses xineses i tot el que avui va a Holanda passa per Barcelona, es crearien 200.000 llocs de feina però l’Estat espanyol no mou un dit des de fa anys.
Que hi ha autovies buides a Espanya?
Infraestructures. Per Espanya, quilòmetres i quilòmetres d’autovies buides i gratuïtes. A Catalunya, l’N-II a partir de Barcelona cap a França passa per la meitat dels pobles, per semàfors, rotondes. És l’única antiga nacional d’Espanya no desdoblada. El mateix succeeix amb l’autovia Pamplona-Lleida: Buida en els trams construïts, la majoria del seu recorregut. De Lleida a Tarragona (N-240) Enorme trànsit, però amb un sol carril per direcció. El mateix l’N-340. Autovia gratis i gairebé buida pel Llevant, però carretera normal de doble direcció de Tarragona a Barcelona.
Semblança en trens. El president de Renfe diu que la xarxa catalana és la de més incidències de l’Estat. S’admet que està obsoleta (ADIF). Zapatero va prometre 4.000 milions per a “actualitzar-la”. Rajoy, 5.000. Sánchez, 6.000. En els pressupostos d’enguany hi figuren “40 milions”.
L’AVE i ample de via europeu
Mentre hi ha macroestacions d’AVE buides per Espanya, la de Barcelona fa deu anys que és pendent. L’eix mediterrani, que tant interessa a la UE perquè recull la zona més exportadora i generadora de riquesa com demostra la banana daurada segueix sense construir-se. En el seu lloc, s’han desviat fons per l’eix Mediterrani, tot això considerant que les infraestructures que travessen Catalunya cap a França són les més utilitzades per tot el transport espanyol per a desplaçar les seves exportacions.
No us perdeu la segona part d’aquest interessant article.
La ideología centralitzadora i desequilibrant imperant, d’aquest invent d’Estat nefast i que no canviarà si Catalunya no hi posa molt de coratje, és un despropòsit descomunal que afecta negativament a tothom i a nosaltres més si cap.
Per tractar el tema, potser hauriem d’analitzar quin es el projecte de pais Ñol.
Perquè a part de la unidad del reino… Algu sap d’algun projecte que no sigi de lluiment de l’estat? EspaÑa, es construeix o es deconstrueix?
Marxem ja, que només, perdem el temps amb aquesta gentussa…
Salut i dues repúbliques, aquí i a Ñ
I per cert, cada cop que un governant Ñol, diu que invertirà a Catalunya, el que realmemt esta fent es demanar-nos un prestec… Ells ho tenen clar… Prometen i pressuposten 6000 milions o el que els faci falta (a ells)… Ho carregen a la nostre llista de deutes i no ens donen mai la inversio, ni els cuartos, ni res…
Ells queden be, nosaltres cornuts, i davant la societat Ñ, aprofitats, i al final, ells han desviats la inversio a on han volgut(lluny de catalunya, normalment), nosaltres devem els diners i a sobre ho tenim tot en contra…
Marxem ja, que fa massa que perdem el temps i els quartos…
Salut i dues repúbliques, aqui i a Ñ