20.7 C
Barcelona
Diumenge 20 setembre, 2020

L’actualitat dels ferrocarrils a l’estat espanyol (I)

Relacionats

Perquè a Espanya s’odia a Catalunya?

Aquesta és una pregunta que em plantejo moltes vegades perquè em fa l'efecte que hi ha una part de cert i una altra que...

Juan Carlos I, “aforat” però no “inviolable”

El monarca emèrit va perdre la inviolabilitat amb la seva abdicació en el 2014, però manté l’aforament. La Constitució atorga tres figures jurídiques per "protegir"...

Rajoy a Barcelona, promet o menteix?

Mariano Rajoy ha estat a Barcelona aquest dimarts i, en un acte al Palau de Congressos de Catalunya, ha promès davant d'uns 500 empresaris...

La crisi d’Espanya té noms i cognoms

El primer és, inequívocament, Mariano Rajoy. Per descomptat no és l’únic però sí la cara més visible i coneguda per la gran majoria de...

A Espanya existeix un gran desgavell en el tema d’infraestructures, avui però, parlarem dels ferrocarrils. Aquests, d’entrada, han tingut un gran handicap a causa de l’ample de via diferent de l’ample europeu cosa que l’ha perjudicat en tots els sentits, impedint el transport de mercaderies així com dificultar el transit de passatgers. Tots recordem que, en arribar a la frontera, s’havia de fer el transbordament dels viatgers i equipatges a un altre tren de via europea, cosa impossible amb les mercaderies.

El que avui seria el corredor mediterrani no existeix i, totes les exportacions, quasi un 50% del total espanyol circulen per carretera amb el cost que això representa. S’havia considerat afegir un tercer carril i que pogueren circular tota mena de trens amb la xarxa ja existent però aquesta possibilitat es va desestimar però, vet aquí, que un bon dia a les lluminàries de l’estat se’ls va ocórrer invertir en trens d’alta velocitat, modernitzar la xarxa i tot el sistema ferroviari.

Aquest mitjà de transport ha estat la nineta dels ulls dels diferents governs de l’Estat. Es va iniciar amb la línia Madrid-Sevilla, inaugurada fa 28 anys, en l’època del binomi González-Guerra. Posteriorment, l’AVE va seguir progressant de manera imparable, tant en temps de bonança com de crisi, manés qui manés a Madrid. A hores d’ara, hi ha estesos 3.100 quilòmetres de vies d’alta velocitat i n’hi ha de previstos per al futur 5.700 més.  

Només amb la xarxa actual, Espanya és el país europeu amb més quilòmetres. A escala mundial només superada per Xina, un país de 9,5 milions de kilòmetres quadrats (19 cops la superfície espanyola) i 1.300 milions d’habitants (27 vegades la població espanyola).

Fa pocs dies l’Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal (Airef), agència creada per part del govern espanyol el 2013, a instàncies de la UE, acaba de publicar un informe sobre infraestructures de transport que resulta demolidor pel que fa a l’AVE. L’Airef conclou que es repensin les inversions per a l’AVE que hi ha previstes en el futur i que es comenci a pensar una mica més en Rodalies i mitja distància.

Que la inversió en AVE estava injustificada tant des del punt de vista de la viabilitat econòmica com de la seva aportació al benefici social, era un fet que fa molts anys anaven denunciant economistes de primera línia. Però com que la decisió de crear la xarxa responia a la voluntat política de soldar Espanya amb el seu melic, Madrid, i com que tots els partits que han manat s’han sentit còmodes amb el projecte, les veus discordants tenien poques possibilitats de ser escoltades.

No m’entretindré a donar detalls dels arguments que donaven els experts, perquè l’informe de l’Airef els ha validat. Llàstima que ho ha fet molts anys després que s’hagin anat dilapidant desenes de milers de milions d’euros en moltes línies injustificables, al servei de la política, perquè uns pocs viatgers (un 10%) anessin i vinguessin de Madrid molt ràpid, mentre la majoria d’usuaris ferroviaris (90%), els de Rodalies, i Mitja Distància es feien fotre (per dir-ho ras i curt).

L’Airef reconeix alguns punts molt rellevants. En síntesi…

  1. Els projectes es dissenyen inflant les estimacions de viatgers, amb el resultat que els usuaris reals vénen a ser un 40% inferior als previstos. Recordem que RENFE va suspendre els trajectes d’AVE que comunicaven Toledo, Conca i Albacete ja fa temps a causa de la “demanda insuficient” del servei entre aquestes ciutats. El cap de l’àrea de viatgers de Renfe, Enrique Urkijo, va informar que el balanç de sis mesos de servei entre les tres ciutats era “un desastre” en comptar només amb 9 viatgers al dia en tots dos sentits, dels 2.190 potencials calculats (?).
  2. Els projectes es dissenyen subestimant les inversions, amb el resultat que el cost d’inversió ha estat un 75% superior al previst.
  3. L’experiència demostra que no ha servit per millorar la cohesió social.
  4. El benefici social és clarament inferior als costos fixos.
  5. Dels 61.000 milions invertits, pràcticament una quarta part han estat un obsequi europeu (la majoria de països sense l’equivalent a l’AVE).

L’Airef conclou que es repensin les inversions per a l’AVE que hi ha previstes en el futur, de 73.000 milions d’euros per completar la xarxa fins als 8.700 km, i que es pensi més en Rodalies i mitja distància. Veurem si l’enorme dèficit públic, per la crisi econòmica per la Covid-19, l’endeutament, que pujarà fins a nivells del 125-130% del PIB, i les restriccions que imposarà la UE per repartir els diners de l’Acord, posen les coses al seu lloc. Perquè el que és seny dels polítics per gestionar com cal els diners públics a Espanya, se n’espera ben poca, com ho demostra la història malauradament.

Els convido a veure un vídeo sobre la història dels trens d’alta velocitat, el seu desenvolupament fins ara i el problema econòmic que representa i representarà a tot l’estat al llarg del temps, per a nosaltres i la propera generació, per causa de la inoperància política d’aquest país.

Més articles

3 COMENTARIS

  1. La causa de la causa d’aquest desori, “La Unidad de Ñ”, aquesta precisa i unívoca, perversa“Unidad” de lladres i xulos xalats, ja que dir robar, és poc, doncs roben i ofeguen, per començar, l’economía de la majoría i de tota la Periferia especialment. No els hi passa pel cap un altra tipus d’Unió de Ñ, que sería amb xarxa, mil vegades més racional respectuosa i avançada. Ineficàcia absoluta és el preu d’aquest desori inaceptable que ens sotmet, l’antieconomía al servei d’uns “pocs” estúpids i d’una ideologia transnoxada i antinatural. Com que no passa per Madrid, des del 1.964 esperem l’ample de via europeo per tota la Mediterrània, mils i mils de milions perduts amb les enormes consequències consegüents de tot tipus.

  2. Com tantes vegades a Madrid només pensen com a capital, ni fomenten res per la gent, ni per la indústria no madrilenya…

    Com a molt conectar las regiones con la ciudad cosmopolita.
    Així tenim un corredor del mediterráneo cosmopolita, amb tomàquets cosmopolitas, perquè passen per la capital… De Almería a Perpinyà… Passant per Valencia, madrid i Girona… Això és un repte tecnològic…
    Llençar tants esforços en projectes poc útils, l’especialitat d’aquest estat…
    Marxem ja,
    Salut i República aquí i a Ñ

AFEGEIX UNA RESPOSTA

Per favor, introdueix el teu comentari!
Per favor, introdueix el teu nom aquí

Últims articles

El règim del 78, la mentida de la transició

Aquest no és el primer cop que parlo del règim sorgit de la transició, declarat modèlic per part de la classe política...

Es justa la inhabilitació de Quim Torra per una pancarta?

Com ja sabem, el president de la Generalitat, Quim Torra, va ser jutjat, i condemnat, pel TSJ de Catalunya per delicte de...

És Pablo Casado el gran líder del PP?

Aquesta pregunta l'haurien de respondre els afiliats al partit en primera instància i després que fos corroborada pels votants quan siguin cridats...

Objectiu: Salvar el règim del 78 (II)

Dues setmanes després del manifest de suport al rei emèrit, Rodolfo Martin Villa ha rebut el mateix per part de tots els expresidents vius, sense excepció i per...

Objectiu: Salvar el règim del 78 (I)

En pocs dies de diferència hem assistit a dos fets insòlits que, personalment considero fora de lloc, i que han estat similars...