Aquesta és una pregunta que m’he fet molts cops i mai no he aconseguit una resposta que em justifiqui la seva existència. Un cop més he acudit a la carta magna per a veure en què consisteix realment la seva feina i quin és el seu paper dins de l’organigrama de l’estat espanyol.
Segons la Constitució, l’article 56.1 diu que el eei és el Cap de l’Estat, símbol de la seva unitat i permanència, arbitra i modera el funcionament regular de les institucions, assumeix la més alta representació de l’Estat en les relacions internacionals, especialment amb les nacions de la seva comunitat històrica, i exerceix les funcions que li atribueixen, de forma expressa, la Constitució i les lleis.
L’article 56.3 diu que la persona del rei és inviolable i no està subjecta a cap responsabilitat. Els seus actes seran subjectes a referendament en la forma establerta en l’article 64, sense la qual no tenen cap validesa, llevat del que disposa l’article 65.2 (nomenament dels càrrecs de les seves cases civil i militar).
Segons interpreto el rei no serveix per a res. Així i tot és el cap de les forces armades tot i que ell no declara la guerra ni signa la pau, si no és per delegació del govern. Insisteixo, per tant, en la pregunta que dóna títol a aquest article. Per a què serveix?
Parlant de legalitat i legitimitat ens podem preguntar si l’actual monarquia compleix aquests dos preceptes. Aquesta va ser imposada pel dictador Franco, l’any 1969, que va nomenar Joan Carles el seu successor a títol de rei.
L’article 1.2 diu textualment que la sobirania nacional resideix en el poble espanyol, del qual emanen els poders de l’Estat. Algú recorda que el poble espanyol expressés la seva opinió al respecte? S’ha posat a votació escollir entre la monarquia o la república?
Segons va dir Adolfo Suárez en veure que, segons unes enquestes, la monarquia sortiria derrotada si es fes un plebiscit, es va incloure aquesta en la llei de la reforma política que, en ser votada favorablement per majoria, donava legalitat a la corona.
Si premen aquí, podran veure el discurs reial del 3 d’octubre on observaran una possible segona lectura d’aquell discurs.
Arran del procés català la corona ha tingut un comportament impropi del que li correspon. Res a veure en el paper que li atorga la Constitució, és a dir, el paper d’àrbitre i moderador. El catedràtic de dret constitucional, Javier Pérez Royo, deia en un article que el discurs del rei, el passat 3 d’octubre, va ser l’error més greu comès per Mariano Rajoy, ja que el rei no pot actuar fora del marc constitucional i ho va fer seguint instruccions del cap de govern.
Sempre s’ha comentat que Joan Carles era molt “campechano” però que el seu fill, Felipe, havia tingut una formació acadèmica molt superior i sent suposadament intel·ligent, s’havia d’haver negat a fer-li el joc a Rajoy. O no és tan intel·ligent com suposàvem o vàrem poder descobrir quin era el seu autèntic pensament.
Ara que Rajoy a plegat no li costaria gaire dir que el discurs no era d’ell, que lamentava les càrregues policials i tindre unes paraules de reconeixement als més de mil ferits que allò va provocar. No ho ha fet ni ho farà. L’orgull borbònic ha estat, des del seu avantpassat Felip V fins avui, contrari a Catalunya amb un seguit de normes i prohibicions durant tres segles i avui, tot i regnar sense governar, el seu “cariño” envers Catalunya forma part de seu ADN.
Què en pensen vostès, benvolguts lectors, ens cal de debò aquesta monarquia?
Està clar, com ho acaba de dir, que el rei es el successor de Franco. Lo que vol dir que no hi ha hagut mai transició. Al poble italià l’hi van demanar desprès de la guerra si volia rei o república. Al poble espanyol no l’hi han demanat res. Per a mi la situació actual es la continuació del franquisme. Seria ja hora que preguntaren als espanyols si volen rei o república. En el cas on guanyés la república, seria necessari de dissoldre els dos cossos armats que van ser el sostén de Franco: la guardia civil i la legión extranjera.
¡Visca la republica!
Està clar, com ho acaba de dir, que el rei es el successor de Franco. Lo que vol dir que no hi ha hagut mai transició. Al poble italià l’hi van demanar desprès de la guerra si volia rei o república. Al poble espanyol no l’hi han demanat res. Per a mi la situació actual es la continuació del franquisme. Seria ja hora que preguntaren als espanyols si volen rei o república. En el cas on guanyés la república, seria necessari de dissoldre els dos cossos armats que van ser el sostén de Franco: la guardia civil i la legión extranjera.
¡Visca la republica!
De això és del que s,haurie de fer referèndum,per si volem rei o república,però a tot Espanya,aquets títols ens costen una millonada pues són molts colla i a més corruptes
Tal li fot si es el succesor den Franco. Per mi, aquest home no ha sabut posarse al seu lloc i per tant, tenim que buscar una solució que passa per ferlo plegar i anar a un president de la república. encara que ens esposem a que sigui el impresentable Aznar, ó el Gonzalez. ó qualsevol “perla” que només veure`l te venen oits
NO ENS CAL aquesta monarquia i és completament necessari abolir-la.