Pregunta: El problema de l’aeroport del Prat és producte d’una mala gestió? D’un increment molt per sobre de l’esperat, quant al volum de passatgers? O estava programat per així aconseguir el desprestigi de Barcelona i Catalunya?
El que és evident han estat les llargues cues que han provocat, fins i tot, la pèrdua de vols a molts passatgers a causa del temps perdut per passar els controls de seguretat. Controls que estan a càrrec i responsabilitat d’una empresa subcontractada per Aena en l’època de major transit de l’any i en alerta terrorista número 4 sobre 5 que és la màxima.
També (És una altra casualitat?) s’ha iniciat en el moment que s’estrenaven noves rutes a Àsia i Amèrica servides per companyies estrangeres, ja que Iberia fa anys les va abandonar El Prat per fer els vols intercontinentals exclusivament des de Madrid.
La lògica ens diu que cap empresari castigaria el seu millor empleat i el que més beneficis li reporta. Cap entitat bancària reduiria el personal de la seva millor sucursal, la que li dóna més beneficis, en detriment de la bona atenció als seus clients que són qui els aporten, clar que jo parlo de lògica no de casualitat ni de política.
Atenent els resultats abans d’impostos, i a manca de dades més recents, l’aeroport més rendible d’Espanya és, amb gran diferència, Barcelona El Prat, amb un benefici superior als 339 milions d’euros. Li segueixen Palma a Mallorca (156), Tenerife Sud (73), Gran Canària (70), Alacant-Elx (50), Lanzarote (36), Eivissa (32), Madrid Barajas (27), Fuerteventura (20), Màlaga (18), Sevilla (16), Bilbao (14), València (9) i Girona (1 milió).
Com es pot comprovar, l’aeroport de Barcelona genera 12 vegades més beneficis que el de Madrid. En canvi les inversions (tren, metro i aviat l’AVE) a Barajas són excepcionals i mai no tenen els problemes que té Barcelona, allà no tenen vagues ni de policies en el control de passaports, ni dels responsables de seguretat.
Fixem-nos en el següent: La T4 de Barajas va costar 6.350 milions d’euros (4 vegades el pressupost inicial, amb Florentino i ACS pel mig), la T1 de Barcelona, en canvi, va costar-ne 1.280 milions. Si parlem d’agents de seguretat, Barajas en té a la vora 1.000, mentre que Barcelona només en té 300.
Des de Catalunya s’ha criticat la deixadesa d’Aena, Ministeri de Foment i el mateix estat en cercar una ràpida solució. Aena va trigar 12 dies a comparèixer en una taula de negociació i ha hagut de ser la Generalitat la que promogués un possible acord entre les parts que, finalment, ha estat rebutjat pels treballadors d’Eulen. Ara el consell de ministres nomenarà un “jutge” que dictaminarà un laude d’obligat compliment per les dues parts.
Per què existeix un dubte raonable, tal com s’especifica en el primer paràgraf de l’article? Doncs per certes informacions de la premsa de Madrid on es deia: La Generalitat fracassa en les negociacions i obligarà el govern central a dictaminar un laude! Però segons la meva opinió, ha estat Mariano Rajoy el pitjor de tots quan va expressar la seva opinió a Mallorca després de veure’s amb Felip VI. Acompanyo el vídeo amb les seves declaracions.
Fet puntual? Mala gestió? Problema provocat? Difícil assegurar-ho al 100% en qualsevol de les tres opcions però hi poden haver motius per desconfiar. Un d’ells per observar que aquests problemes no passen mai a Madrid. Algú em pot explicar el per què?